Städning och matlagning!

Det ska bli storm ikväll! Eller i natt rättare sagt. Jag har städat mitt rum idag, riktigt grundligt. Jag har dammsugit, sorterat mina kläder lite, torkat damm, torkat golvet och möblerat om! Såhär mysigt blev det (webbkamera-bild...):

Medan jag städade lyssnade jag på radio x3m, och hörde en bra låt som jag icke hade hört förut. Frida Andersson - Indian Summer, heter den.

Idag har jag också åtagit mig uppdraget att laga mat. Jag kom fram till att jag skulle pröva laga en hälsosammare paj. Får se om mina småsyskon gillar den, men nåja! Det är svårt att lyckas laga något som de faktiskt tycker att är riktigt gott. Här är receptet som jag hittade på tasteline.com:

Tastelines lätta köttfärspaj
En smal vardagspaj med mycket fibrer
6 port.
Pajdeg
2,25 dl
vetemjöl
1,5 dl
grahamsmjöl
3 msk
kruskakli
1 msk
bakpulver
1,5 tsk
salt
1,5 st
mosad potatis, kokt
1,5 dl
minimjölk
Fyllning
450 gram
nötfärs, mager
1,5 dl
röda linser
1,5 st
gul lök(ar)
1,5 msk
tomatpuré
3 st
vitlöksklyftor


timjan


oregano


paprikapulver


tacokrydda


salt och peppar
1,5 dl
ost 12% fett
Äggstanning
3 st
ägg
2,25 dl
minimjölk


salt och peppar
Gör så här:

1. Sätt på ugnen, 225 grader. Mixa ihop ingredienserna till pajskalet, tryck ut den i en form, helst med löstagbar kant. Eftersom degen är superkladdig kan det vara bra att jobba med lite blöta händer. Nagga botten med en gaffel.

2. Förgrädda skalet cirka 8 minuter. Koka linserna i saltat vatten. Stek köttfärsen utan fett tillsammans med hackad lök och pressad vitlök. Tillsätt kryddor, tomatpuré och de kokta linserna. Koka ihop. Vispa ihop äggstanningen. Häll köttfärssåsen i pajskalet och häll över äggstanningen och strö över osten.

3. Tillaga i 225 grader i ca 20-25 min. Känn på äggstanningen med en gaffel, pajen är klar när fyllningen är lite fast. Låt pajen vila 10-15 minuter så att den stadgar sig.


Näringsinnehåll per portion
Kalorier 411
Protein 33 g
Fett 11,5 g
Kolhydrater 42,5 g
Fibrer 5,4 g
C-vitamin 5,5 mg
Recept | |
#1 - - Monkan:

Kul att du hittade till min blogg och tack för kommentaren, hoppas du hittade det du sökte hos mig eller nån annan. Ja pyssla är roligt och det finns många underbara pysselbloggar att titta i.



Om du gillar pyssel och med tanke på de fina möblerna i ditt rum så kanske du gillar två av mina favoritbloggar också. http://www.hannishem.blogspot.com/ och http://tusenideer.blogspot.com/ Låt inte bloggandet ta för mycket tid bara… men du verkar vara en klok tjej med bra balans i livet :-) Önskar att jag vara bara hälften så smart, och gick och la mig i tid nån dag!



Din paj måste jag ju testa, låter både god och nyttig, och snygg blev den också :-) Jag får spara ner receptet så länge, måste samla energi till att göra pajdeg, inte favoritgörat i köket direkt...

#2 - - emelie:

jo jag vet men då är ju följdfrågan, ska man tro på den personen som har "undersökt" det?

#3 - - emelie:

okej, va e finan då piercing elr tatuering? :D

#4 - - emelie:

hdu når kmr du ti korsnäs? :D

#5 - - M o l l y m u s:

Hejhej! :D

Allt bra med dig?

Haft en bra dag? :):)

Kramis :D!!!

#6 - - emelie:

näädå :)

Upp