En fastlagsbulle, som är nyttig? Hm...

Jag har ju fastnat för det här med att försöka laga nyttiga bullar, så idag tog jag mig an fastlagsbullorna. Jag vet inte om man kan kalla min fastlagsbulle för fastlagsbulle, då den varken innehåller grädde eller mandelmassa, eller socker i några större mängder, men god var den! Jag är tämligen svag för torkad frukt, nötter, frön, kvarg och så skållade havreflingor (i bröd), och dessa mina favoritsmaker passar alltså också i fastlagsbulleform. Dessutom är ju de här sakerna ganska nyttiga, så därför vågar jag till och med mig på att kalla min skapelse för nyttig. Ifall om det finns någon likasinnad, är receptet här:

Nyttig fastlagsbulle alá Sophia


Bullar (eller snarare bröd):
100 g havreflingor
50 g havrekli
5 dl mjölk, gärna 3 % fett

Koka upp mjölken och häll den över havren. Låt stå över natten, eller tills det svalnat.

50 g jäst
ca 40-50 g muscovado råsocker
1 tsk kardemumma
vetemjöl
75 g smör
knappa 2 tsk salt

Blanda jästen, råsockret och kardemumman med skållet. Tillsätt så mycket vetemjöl att degen inte kladdar och så att man kan knåda för hand, men den ska ändå vara mjuk och mysig. Knåda sedan in smöret, lite i taget och tillsätt lite till vetemjöl vid behov. Knåda in saltet till sist. Sammanlagt ska den knådas i ca 15 min. Låt jäsa 1 h. Forma runda bullar i önskad storlek, och låt dem jäsa på plåt i ca 1 h. Pensla med ägg om så önskas, och grädda dem i 15-20 min i 225 grader.

Fyllning: (mängd enligt hur mycket fyllning du önskar!)
torkad frukt i små bitar, t ex russin, aprikoser, dadlar, päron...
solrosfrön
hackad mandel
hackade cashewnötter
kokosflingor
linfrön
honung
en klick smör
citronsaft/äppelvinäger

kvarg

Rosta fröna och nötterna i en kastrull, och ta den av plattan så de börjar få färg. Blanda ned fruktbitarna, honung och smör efter smak. Smaksätt eventuellt med en droppe äppelvinäger eller citron. Klipp ett lock från bullen, gröp ur lite inkråm som blandas med fyllningen. Fyll bullen med önskad mängd fyllning, lägg på en önskat stor klick kvarg, och toppa slutligen med locket. Njut!

Förutom att baka idag så har jag varit och handlat, städat och tagit en liten promenad. Jag kom tillbaks till Vasa tolvtiden, efter att ha varit till Närpes över natten. På Filafriday hade vi nog det trevligt också, och vaniljbullarna som jag hade bakat blev nog uppskattade, tror jag. Nu ska jag ta de lugnt och vila lite resten av kvällen, efter denna intensiva vecka. Kanske jag ska ringa mamma...
Recept | |
#1 - - Faster Maria:

Låter onekligen som ett intressant recept, men jag är lite tveksam till att ha endast kvarg... Skulle nog blanda med grädde :-) . Trevligt att läsa din blogg nu då jag är på sjukhuset med Mirjam och behöver tidsfördriv medan hon sover :-).

Upp