Och därmed pasta!

På sistone har jag varit sugen på pasta, på vilket jag också tagit fasta; sedan i fredags har jag ätit pasta i tre omgångar.
 
Jag åt pasta senast idag, i form av makaroner. Jag lät mig inspireras av Pirkkas pikanta tonfiskpasta som finns med i April-numret av deras mattidning. Jag gjorde vissa ändringar, och resultatet åt både jag och pappa med god aptit.
 
Här kommer min version:
 
 
Pirkkas pikanta tonfiskpasta alá Sophia
4 personer
 
250 g fullkornsmakaroner
1 stor rödlök
2 vitlöksklyftor
Lite matolja
2 burkar tonfisk i vatten
Lite rivet citronskal
0,5 dl citronsaft
Klippt vårlök
Torkad persilja
Torkad oregano
1 tärnat äppel
Salt
Svartpeppar
 
Riven ost
 
Koka pastan. Hacka rödlöken och vitlöken. Fräs rödlöken i lite olja, och blanda sedan ner vitlöken. Fräs en LITEN stund till. Tillsätt den avrunna tonfisken, citronskalet och -saften, vårlöken, kryddorna och äpplet. Smaka av med salt och peppar. Servera pastan med riven ost. (Lite ketchup är också gott till...)
 
Om du inte tycker om tonfisk, gör som Henrik - dränk pastan i salladsdressing.
Recept | Pasta, Tonfisk, Tonfiskpasta | |
Upp