Virrighet och vardagslyx

Idag har jag avklarat andra skedets första del - en två timmars körning. Det var ganska roligt. Vi var till och med på kaffe, eller te för min del, till ABC.
 
Bilskoleläraren blev lite orolig när jag satte mig i bilen. Mitt annars ganska ordentliga uppträdande till trots var jag helt virrig. Sedan när jag började köra och slutade med min extrema virrighet blev han lite lugnare. Han tyckte till och med att jag klarade hans "stresstest" ganska bra. Det skulle man inte tro minsann!
 
Dagens risrätt blev inte så jättedelikat, så inget recept - tyvärr.
 
Jag tänker dock bjuda på ett annat recept. I original har jag fått det av min faster, men jag nog ändrat en smula. Det är perfekt när man vill ha lite vardagslyx, eftersom de är riktigt goda, men ändå lite nyttiga. Varsågoda!
 
 
Nyttigare supermuffins
 
200 g gräddfil eller naturell yoghurt
1 ägg
100 g mjukt smör
1,5 dl grahamsmjöl
1,5 dl vetemjöl
0,5 dl havregryn
1,5 dl dl russin, aprikoser, syltade apelsinskal i bitar
2 tsk bakpulver
0,5 tsk kanel
0,5-1 tsk bittermandelolja
1 nypa salt
1 dl äppelmos
 
Blanda gräddfil, smör och ägg. Blanda ned de torra ingredienserna turvis med moset. Lägg i muffinsformar och grädda i ugnens mitt i 200 grader ca 25 minuter. Om du vill kan du ringla över honung och strö på kokos och russin över de färdiga muffinsen. Njut!
 
Jag tror bestämt att detta recept ska få vara med i Månadens sötsak.
Recept | Andra skedet, Nyttigare supermuffins | |
#1 - - Marie:

Virrigt värre än vanligt ...bra me muffins:)

Svar: Oj, vilken allitteration, mamma! Jo, de där muffinsen är mycket bra. Smakar nästan som Runebergstårtor... Fast godare.
Sophia Lundell

#2 - - Nicolina:

Du har så bra recept! man blir ju snål av att bara läs :D

Svar: Oj, tack! Men vad bra, de e ju de som e meningen! :D
Sophia Lundell

#3 - - Lotta - en kaka i ugnen:

De låter jättegoda! Vill verkligen prova dem!

Svar: Vad roligt att höra! Jag kan absolut rekommendera dem. :)
Sophia Lundell

Upp