Chokladfondant med lakrits och kola

Det är ju hur länge sen som helst  jag har lagt upp något recept här! Hemska saker - nu måste jag skärpa mig. (Detta vågar jag lova bara därför att jag har flera utprovade recept med fotograferade resultat...)
 
När min lakrits-älskande mor fyllde år förra veckoslutet bakade jag chokladfondanter med kolafyllning och smak av lakrits. Receptet hade jag klippt ur en Allers...
 
 
Chokladfondant med lakritssmak och kolafyllning
 
ca 24 st
 
1 burk kondenserad mjölk
 
300 g smör
300 g mörk choklad, 70 %
300 g florsocker
6 ägg
150 g vetemjöl
3,5 msk lakritspulver
 
Koka burken med kondenserad mjölk (oöppnad) i ca 2-2,5 timmar. Det lönar sig att använda en gammal kastrull, eftersom det bildades en limkant (av limmet från konservburken) som är svår att få bort i kastrullen.
 
Smält smöret, hacka chokladen och blanda ner den så att den smälter. Rör ned florsocker och ägg, och sikta ned mjölet och lakritspulvret i samma smet. Blanda väl. Sätt ugnen på 175 grader. Smörj 24 bakformar i metall (jag använde stora muffinsformar i papper från Clas Ohlson, det fungerade också, men jag oljade nog in dem). Fylla formarna till hälften, ungefär.
 
Spritsa ned en liten mängd kola i varje form: Tryck ned spritsändan i kakan och tryck till så att kakan höjer sig 0,5-1 cm. Se till att "hålet" täcks med kaksmet. Ett annat sätt vore att lägga hälften av smeten i formen först, en klick kola, och sedan resterande smet... Det kunde fungera lika bra, enligt min åsikt.
 
Grädda fondanterna i 8-10 minuter. De skall vara mjuka på toppen, men ej "gunga" - de ska alltså vara mjuka och kladdiga inuti. Låt stå en stund innan de stjälps upp. Servera gärna nybakade med glass, men de är även goda att äta kalla!
 
De uppskattades av stora som små munnar, lakritssmaken till trots.
Bakelser, Desserter | Chokladfondant, Chokladfondant med lakritssmak och kola, Lakrits | |
Upp