Att ta fasta på fasta

Den här veckan var det ju fastlagstisdag, och för en vecka sedan när jag var hemma på Simskäla, passade jag på att baka fastlagsbullar. Jag är ju en förespråkare av mandelmassa, men nu ville jag lyxa till det lite extra, så jag fyllde dem med BÅDE hemlagad mandelmassa och svartvinbärssylt. Jag "snåla it på gosse", som ni ser...
 
 
Och goda var de.
 
 
Nåväl: Fasta handlar ju om mer än fastlagsbullar - fastlagsbullar är ju egentligen motsatsen till fasta. Så, efter att ha frossat i godsaker förra helgen, kom jag fram till att det kanske faktiskt vore vettigt att uppmärksamma fastan detta år.
 
Jag har alltså funderat på att godisstrejka, och undvika glass, söta efterrätter och bakverk, men det är ju inte helt enkelt. För egen del kan jag nog avstå; det är värre när någon vill bjuda en, för ibland är det helt enkelt inte kristligt (ja, jag ville använda det ordet) att tacka nej.
 
Resultatet av detta är att jag redan ätit två fastlagsbullar och ett hembakat kex under min "fasta".
 
Nejmen, jag tänker nog fortsättningsvis undvika sötsaker när det är möjligt, fram till påsk.
 
På fastlagstisdagen struntade jag i alla studerande-evenemang och ägnade hela dagen och storstädning. Jag ändrade om lite:
 
 
 
Visst blev det mysigt!
Vardagligt | Fasta, Fastlagsbullar, Fastlagstisdag, Storstädning | |
#1 - - Emme:

Åh va du har e fint! :)

Svar: Tack så mycket, Emme! :)
Sophia Lundell

Upp