Gult

Idag är jag lite lyssnar jag på Bengt Johansson med "Hosianna" och "Det finns djup i Herrnes godhet" - det passar mig bra just nu. Jag längtar efter min familj en smula. Längtar efter vår och påsk, och tänker lite på tider som farit.
 
Men ack, nu är jag här i Vasa, med en drös av skolarbete.
 
Nä: Det är egentligen inte så illa det heller, för solen lyser och jag börjar ha mina praktik-funderingar på klart.
 
En annan trevlig sak som jag har gjort idag, som jag i och för sig gör alla dagar, är att laga mat och äta... Till frukost gjorde jag en tunnbrödpizza, med de sista skinkskivorna jag hade. (Och JA, jag har köpt tunnbröd, eftersom jag behövde det när jag skulle provlaga tunnbrödsrullar inför praktiken...) Den sista skvätten vaniljyoghurt jag hade fick också vara med på ett hörn, i sällskap av ett stort och saftigt äpple.
 
 
Till lunch/middag hade jag lite tema-matlagning, och temat var gult (och lite orange)! Som vanligt kokade jag en soppa, som mer liknade en gryta.
 
 
 
Ja, soppan kanske inte ser så mycket ut för världen, men den var faktiskt god. Eftersom jag har utlovat mera recept, så tänker jag offentliggöra receptet på denna soppa. (Jag misstänker dock att alla andra kanske inte är så här överdrivet förtjusta i soppor med, typ, grönsaksbitar...)
 
Gul soppa
1-2 portioner
 
2 små gula lökar, klyftade
2 morötter, slantade
2 vitlöksklyftor, i skivor
3 dl vatten
0,5 hönsbuljongtärning (jag brukar använda ekologiska)
0,5 tsk curry
en nypa ingefära
en nypa gurkmeja
1 msk vispgrädde
1-2 msk citronsaft
2 torkade aprikoser, strimlade
50 g majs
0,5 syrligt äpple, skalat och tärnat
10 g glasnudlar
 
Riven ost till servering
 
Fräs löken och morötterna i lite olja. Häll över vattnet och tillsätt buljongtärning, kryddor och vitlök. Koka en stund så att morötterna blir mjuka. Tillsätt grädde, citronsaft och aprikoser och koka upp. Ta från värmen och rör ner äpple och glasnudlar. Låt nudlarna bli mjuka, och servera sedan med riven ost.
 
Märk väl att jag enbart använde gula kryddor! Kanske jag skall göra en helgrön soppa imorgon. Hehe.
Soppor | Grönsaksgryta, Grönsakssoppa, Gul mat, Gul soppa | |
Upp