Matig helg

Nu ska jag bara skriva det här inlägget och sedan skall jag börja avrunda dagen: Timmarna jag inte sov igår natt börjar ta ut sin rätt...

Idag har jag jag faktiskt hunnit göra en del, trots att jag har känt mig så långsam medan tiden har varit snabb. Imorse var jag ut på en joggingrunda till Roparnäs av alla ställen, och jag blev faktiskt lite rädd att jag inte skulle hitta tillbaka till centrum ett tag också, men lyckligtvis det var närmare än vad jag trodde.

Annars idag har jag bland annat börjat öva till finskaprovet, ungefär. Så har jag lagat mat också: En riktigt god tomatsås, och så lingonkräm, som var godare än vad man förväntar sig att en lingonkräm skall vara, dessutom ganska nyttig då den bara innehöll lite råsocker.

Igår lagade jag också mat (surprise!), en palsernackssallad typ, det var åtminstone vad de kallade det i Birkatidningen jag hämtat receptet ur. Jag ändrade mängderna ganska mycket och fritt, så man kan ju ta så mycket man vill ha av de olika elementen!

Sallad på rostade palsternackor och ost

palsternackor i bitar/strimlor
olja
salt
svartpeppar

Rosta palsternackorna i ugnen i 225 grader i 10- 15 min.

äpple i tärningar
finhackad lök
citronsaft
ost i små kuber
pekannötter, grovhackade

Blanda äpplet, löken och citronsaften med palsternackorna, strö över ost och nötter, och dekorera med exempelvis med persilja och lingon.




























Sedan lagade jag någonting mystiskt, som jag hittade här. Det är så kallad "raw food", och i princip mandlar, dadlar och kakao ihop mixat. Det var inte sådär supergott, men ändå så var det gott på ett ovanligare vis. Konsistensen påminde kanske lite om mandelmassa, vilket kanske inte är så förvånande. Utan den färska frukten till hade det dock inte varit lika roligt att äta. Lite spännande, och nyttigt (vilket kanske är poängen) "bakverk".

Recept | |
#1 - - Faster Maria:

Inte förrän idag har jag läst din blogg... Jag skäms över att jag glömt att läsa den, då jag ju tyckte att du skulle återuppta bloggandet. Bättring utlovas!

#2 - - Julia:

Var det så din raw food såg ut, verkar ju riktigt spännande:D kanske jag måste testa själv någon dag..

Upp