När det enklaste smakar bäst

Jag är ju en vän av invecklade och tidskrävande recept, speciellt när det kommer till bakning, men ibland (alltför ofta) får jag bara konstatera att det är de enklaste recepten som är de godaste! Utan allt vad fördegar, surdegar och långa jästider heter.
 
Jag har alltså gjort munkar idag.
 
Jag provlagar recept inför praktiken nämligen, som jag har i april. Eftersom jag vet att de blev goda, betyder det att jag ännu en gång bröt min sockerfasta (för att veta om receptet var något att ha, var jag ju tvungen...), som inte är någon egentlig fasta, utan bara ett undvikande. Skulle jag inte syssla med detta undvikande skulle nog mer än en munk slunkit ned. 
 
Så här kommer receptet, som en liten tjuvstart på våren och första maj...
 
Munkar
20 st
 
2,5 dl mjölk
25 g jäst
1 ägg
0,75 tsk salt
0,75 dl socker
2 tsk kardemumma
ca 9 dl vetemjöl
50 g smör, rumsvarmt
 
Olja
 
Socker blandat med kanel och vanilj
 
Värm mjölken fingervarm och lös upp jästen. Blanda ner ägg, socker, salt och kardemumma, och den största delen av mjölet. Knåda in det mjuka smöret, och eventuellt lite mera mjöl, till en smidig deg (den skall ej vara för fast). Låt jäsa under duk till dubbel storlek, 30 minuter borde räcka. Dela degen i 20 delar, och rulla dem till runda bullar.
 
Hetta upp oljan till 180 grader i en kastrull, och fritera munkarna i 5-7 minuter. Vänd dem en gång under tiden. Låt dem snabbt rinna av på ett hushållspapper, och sockra dem sen, medan de ännu är varma. Jag brukar lägga sockret och kryddorna i en papperspåse, så går det lätt att lägga ner munkarna och skaka om.
 
Som huslig ekonomi-lärarstuderande borde jag ju också påminna om säkerhetsaspekten... Se till att ha ett lock till hands ifall om det börjar brinna, och häll aldrig vatten på het olja!
 
 
 
Nu ska jag gå ut på en lång promenad, och njuta av vårluften.
Bullar | Munkar | |
#1 - - Hanna:

Ååååh jag vill haa :D

Svar: Du kan få när du kommer hit. ;)
Sophia Lundell

Upp