Ett lyckat misslyckande

Precis liksom ifjol går detta sportlov i bakningens tecken, och nu med mera surdeg och långjäsning än någonsin! Igår lyckades jag äntligen baka ett bröd som smak- och konsistensmässigt var vad jag önskade. Utseendet på brödet däremot, kunde man säga mycket om.

Ja, slutetappen av bakningsprocessen förlöpte helt enkelt inte smärtfritt: Jag skulle stjälpa upp brödet ur formen (i brist på jäskorg), och förstås, så hade det ju kladdat fast, trots att jag mjölat ordentligt. Följaktligen ligger min omhuldade deg i en oformlig, oregelbunden, mjölig klump på plåten – inte precis vad jag hade tänkt mig. Nåväl, det andra brödet får stanna kvar i formen, och så slänger jag in dem i ugnen.

Och då sker underverket – degen gaskar upp sig och antar formen av ett bröd. Fantastiskt! Jag får nästan en liten kick. När jag några timmar senare smakar på brödet blir jag inte heller besviken. Dock hade det gärna fått vara lite syrligare – min rumstempererade surdeg är nästan väl mild i smaken.

Eftersom inlägg med bilder på mat, utan recept, är lite tråkiga, så kan jag ju lägga upp någon sorts recept på mitt lustiga bröd här också.
 

Surdegsbröd med linfrön och rågkross

2 bröd

Dag 1

150 g rågkross
75 g linfrön
300 g vatten

Koka upp vattnet, och slå det över rågkrossen och linfröna. Låt blandningen stå i några timmar minst.

30 g grovt havssalt
30 g honung
200 g bubblig surdeg (som matats kvällen före)
400 g vatten
250 g speltmjöl
500 g vetemjöl

Blanda samman alla ingredienser med skållningen till en jämn deg. Låt stå 1 timme innan du knådar degen. (Under tiden hinner mjölet suga åt sig av vätskan samtidigt som glutentrådar börjar bildas – således blir degen lättare och behagligare att knåda.) Knåda sedan degen ca 15 minuter för hand. Mjöla degen och vik in den i en bakduk. Lägg den i en plastskål eller –låda med lock, och låt jäsa i kyl i 24 timmar.

Dag 2

Kontrollera att degen jäst till dubbel storlek. Om inte – låt den stå en par timmar i rumstemperatur. Dela degen i två delar, och forma till två bröd (om det blir väldigt fult så gör det inget, för det reder nog upp sig sedan). Mjöla bröden och lägg dem på en plåt, i en ordentligt mjölad plastlåda eller bunke (på egen risk!) eller – kanske mest funktionellt – i rejält mjölad jäskorg. Låt bröden jäsa ytterligare i 24 timmar.

Dag 3

Äntligen dags för gräddning! Värm ugnen till 250 grader, och ställ in en panna som du slår hett vatten i, så att det bildas vattenånga. Förvärm plåten och stjälp sedan upp bröden (detta gäller alltså om du jäst bröden i en låda eller korg), och lägg in dem i ugnen. Sänk temperaturen till 225 grader, och grädda dem i ca 50 minuter.

Ge dig sedan till tåls och låt dem stå minst 45 minuter innan du skär upp dem. Begrunda ditt förunderligt, självjästa bröd, och njut av underverket!

Hehe.

Idag har jag bakat ett chokladbröd med 70 % choklad, torkad frukt och nötter. Tyvärr råkade jag tillsätta lite för mycket salt, så det blev inte lika gott som när jag bakade ett liknande bröd ifjol. Äsch.

Bröd, Surdegsbröd | Surdegsbröd, Surdegsbröd med linfrön och rågkross, Utan jäst | |
#1 - - rebecka:

ååh ser supergott ut!!

Upp