Äventyr i den finska obygden

Mätt och belåten sitter jag här och lyssnar på lite musik Spotify rekommenderade åt mig, denna vackra morgon. Jag tror att det här kommer att bli en riktigt trevlig dag.
 
Gårdagen var också trevlig på sitt sätt. Jag tömde min bil på alla överflödiga saker, packade min handväska och tog mina Google maps-köranvisningar. Sedan styrde jag kosan mot Tammerfors och Ikea. Det gick bra ända tills jag närmade mig Kauhajoki och svängde in på fel infart. Där hittade jag lite billig bensin, och sedan återvände jag till vägen jag kom ifrån. Någon kilometer längre fram hittade jag faktiskt rätt infart, glad över att äntligen vara på rätt. Den glada känslan blev snart tvivel när den asfalterade vägen förbyttes till grusväg, men tveksamt hoppfullt fortsatte jag ändå min färd. Till sist hittade jag avfarten som jag aldrig trodde att skulle komma. Och till sist dök plötsligt en stor blå skylt upp, och annonserade att jag närmade mig E12:an... Äntligen!
 
Lyckligtvis mötte jag inte så mycket bilar (undrar varför, hrm), men jag undrar nog vad de skulle ha trott om en åländsk bil i den finska obygden...
 
Sedan vill jag speciellt hälsa till kusinvitamin, att Sammi, som mitt i allt dök upp på vägen strax utanför Ikalis, verkar vara ett fint, men litet, ställe. Det låg vid en sjö, och på andra sidan vattnet såg man staden.
 
På Ikea hittade jag ett och annat. Efter myckna funderingar köpte jag dessa möbler:
 
HEMNES Työpöytä+lisäosa IKEA Keskiosan siirrettävän hyllylevyn ansiosta tilaa voi säätää tietokoneen näytölle tai säilytykseen sopivaksi.
 
Tyvärr var den övre delen av detta skrivbord slut, men de skulle få in mera i oktober. Eftersom jag så hjärtans gärna vill ha den, så får jag väl bara ge mig till tåls och vänta.
 
INGATORP Klaffipöytä IKEA Klaffillisessa pöydässä on 2–4 istumapaikkaa; klaffien ansiosta pöydän kokoa on helppo muuttaa.
 
Det här köksbordet var inte riktigt i min färg, men jag tror att det skulle passa riktigt bra till golvet i lägenheten jag ska flytta till. Jag skulle hellre ha haft ett vitt med trämönster som syns, men något sådant fanns inte.
 
HEMNES Sivupöytä IKEA Helposti avattavassa ja suljettavassa laatikossa on pysäyttimet. Massiivipuuta, kestävää ja kaunista luonnonmateriaalia.
 
Detta lilla bord matchar köksbordet, och jag har tänkt använda det som "mikrobord", eftersom köksbänken i lägenheten är så liten att någon mikro inte får plats där. Sedan kanske några kokbäcker får plats på den lilla hyllan också...
 
För övrigt köpte jag spetsgardiner, vita gardinstänger, några plåtburkar, en liten trevlig skrivbordslampa, en ställning man kan hänga kläder på, några lite större portionsformar, och några kuddar, som jag ska ta fyllningen ur, bland annat.
 
Hoppas bara att mina gråbruna möbler passar in i lägenheten, och att det blir riktigt fint. När jag till slut hade mina möbel-lådor i bilen kände jag mig faktiskt lite... Solitär. "En god kvinn klarar se sjölv", eller hur var det?
 
Nej. Det var nog riktigt trevligt igår, och när jag väl kommit till Korsnäs hjälpte ju min käre bror mig att bära in lådorna.
 
För dem som inte vet kan jag ju berätta att jag för tillfället befinner mig i Korsnäs i väntan på att min hyresvärd ska komma hem från Galapagosöarna så att jag kan flytta in i min etta i Vasa.
 
Än en gång kan jag konstatera att jag skriver allt för långa inlägg för att någon ska orka läsa dem. Nu ska jag tvätta av en gammal gungstol och börja slipa av den svarta färgen, för nu ska den bli turkos (eller vilken färg jag nu i slutändan köpte...)!
Inredning | Ikea, Äventyr | |
#1 - - Agnes:

Ja läste hela faktiskt :D du kan ju förresten måla om hede borde om e it matchar :)

Svar: Jo, men det är lite arbetsamt att måla om... :) Sandpapprade gungstolen i tre timmar igår, och sedan gav jag upp, men nu har jag i alla fall målat den omgång nummer 1!
Sophia Lundell

Upp