Rödbetorna tog hem spelet

Idag har jag läst på biologiprov. Och finska. Snart kommer det enda som finns i mitt huvud att vara biologi och finska. Nu får det nog dock vara nog för idag!
 
Denna vecka har jag fryst sej som tema vad gäller maten. Jag tänkte pröva olika recept och se om man kunde förvandla sej till något riktigt gott men - nej. Jag har två bitar kvar i frysen som jag sparar till nästa vecka, och panerar på helt traditionellt sätt, för jag tror att det blir bäst så.
 
Förra veckan prövade jag på rödbetor. Jag tycker nämligen inte om kokta rödbetor, sådär upp och ner. Till min förtjusning upptäckte jag dock att man kan förvandla rödbetorna till de mest förtjusande rätter med lite kreativitet bara.
 
Detta blev min favorit:
 
 
Lyxig varm rödbetssallad
 
Mängderna får man bestämma själv!
 
Rödbetor
Några morötter
Gul lök
Olivolja
Äppelvinäger
Honung
Salt
Grovmalen svartpeppar
Kokta vetekorn
Blåmögelost
Rostade pumpafrön
 
Yoghurtsås:
Turkisk yoghurt
Finhackad vitlök
Salt
Provensalsk örtblandning
Lite senap
 
Klyfta rotsakerna och löken. Ringla över olja, vinäger och honung. Salta och peppra. Tillaga i ugn i 225 grader tills rotsakerna är knappt mjuka. Lägg på fat och smula över blåmögelost och toppa sedan med fröna. Rör ihop yoghurtsåsen och servera med salladen. NJUT!
 
| |
Upp