Min första tent, paket och rågbröd

Idag har jag avklarat min första tent vid ÅA någonsin. Den gick nog helt bra tror jag, men jag kunde mer än jag hann skriva. De två första frågorna lade jag kanske 1 h och 5 minuter på, medan de två sista frågorna fick ca 20-25 minuter... Nå, de var lite mindre omfattande också.
 
Jag har fått ett paket idag också. Mamma hade skickat hit ett par skor vi beställde från ellos - ett par bruna "snöraskor" av brunt läder. De var nog fina, men behöver verkligen gås in. Nå, det brukar ju oftast inte vara något problem för mig. Min gulliga mamma hade också lagt med ett Fazerina i paketet. Hon skickar alltid med ett Fazerina när hon skickar paket åt mig. Jag tycker att det är lite roligt.
 
Eftersom brödpåsen i frysen började gapa tomt, så har jag även bakat bröd idag. Det blev mitt favoritrågbröd denna gång, som jag bakade med extra mycket malt och lite lingon.
 
 
 
Mustigt rågbröd med lingon
ca 30 st
 
200 g rågflingor
100 g rågmalt
9 dl vatten
 
Skålla rågflingorna och malten.
 
150 g rågsurdeg
 
Tillsätt surdegen när skållningen svalnat, och låt stå över natten, eller några timmar.
 
25 g jäst
150 g mosade lingon
50 g mörkt muscovado råsocker (kan säkert bytas ut mot sirap, eller liknande)
780 g rågmjöl
240 g grahamsmjöl
4 tsk salt
 
Blanda allt, förutom saltet, och knåda gärna i ungefär 15 minuter, men inte mer. Tillsätt saltet mot slutet av knådningen. Degen skall vara kladdig. Låt jäsa i minst 60 minuter, längre går också bra. Forma sedan runda, tunna bröd (jag brukar ta en degklump och trycka ut den på plåten med hjälp av lite mjöl) och låt jäsa i ytterligare minst 60 minuter. Grädda dem i 225 grader i ca 20 minuter.
 
Om du inte tänker frysa in dem kan det löna sig att skära upp dem direkt; de blir lätt hårda i kanterna, och eftersom de är så tunna är det svårt att skära upp dem då. Om man fryser in dem går det bra att skära upp dem just efter upptining.
 
De är goda att rosta - de blir nästan som knäckebröd då. Dessa med smör, ost och tomat blir en riktigt god smörgås, och om man vill lyxa till det riktigt kan man också lägga på lite alfa alfa-groddar och rödlök. (Jag lyxar till det dagligen.)
 
Nu skulle jag helst inte vilja göra något mer denna dag, för jag är så trött på alla skoluppgifter! Jag borde dock läsa genom lite mediekultur-artiklar, så kanske orken räcker så långt.
Bröd | Mustigt rågbröd med lingon, Rågbröd | |
Upp