Mört på tallriken

Nu har jag ätit mört.
 
Jag fjällade mina mörtar och kryddade dem med citron, salt, peppar och dill, och så stekte jag dem i ugnen. Jag kände faktiskt en viss bävan inför att äta dem, men skam den som ger sig!
 
 
 
 
Så, jag högg in... Och - mört var faktiskt inte så illa! Den smakade lite som abborre. Visserligen hade den mycket ben, men dessa var väldigt små, och med lite "fisk ätar-vana" så klarar man nog av dem. Det som smakade lite äckligt var möjligtvis skinnet.
 
Nog äter jag hellre mört än insekter. I somras hörde jag nämligen att FN rekommenderat att man skulle öka intaget av insekter som föda, men en finsk professor i näringsfysiologi tyckte att vi här i Finland kunde äta skräpfisk, så som mört, i första hand, därför att det vore mera ekologiskt. Mera välsmakande också, skulle jag tro.
 
Så, nu behöver ni inte misströsta om ni bara får mört nästa gång ni fiskar.
Fisk | Mört | |
#1 - - Irene :

Hihi du e rolig Sophia :) men sant hellre mört än insekter :) ha du fiska själv ?:)

Svar: Hihi! Janå, ja va ju me å fiska, men mest som sällskap. ;)
Sophia Lundell

#2 - - Karolina:

Haha, jag e så glad att du lagade ett mört-inlägg! Du je in räidi kvinn Sophia! Faktiskt, många sku bara va ''euuw'' men du hugger in å löipar it de na ;) (blandar högsvenska å dialekt eheh)

Svar: Yee! Jo, e kändest räjdit ta la mört. ;) Bra att du understöder mig! :D
Sophia Lundell

Upp