Grönsaker på menyn

Idag tänker jag inte röra mig ett dyft mer än jag måste. Jag är så trött i fötterna och benen! Det är inte så konstigt efter det myckna gåendet och ståendet denna vecka. Dessutom inledde jag denna dag med en 10 km:s länk, och det gjorde ju inte precis saken bättre... Så nu tänker jag sitta med gott samvete.
 
På tal om gott... Idag hade vi vår första lektion med matlagning. Temat var grönsaker och vi lagade en massa mat: en grön drink, pumpasoppa, ugnsstekt kålrabbi, kåldolmar, rårörda lingon, grönsaksgratäng, kokta grönsaker på tre sätt, rödbets- och chokladtårta och morotskaka. Morotskakan föll på min lott. Den blev riktigt saftig och god, så nu vet jag vilket recept jag kommer använda nästa gång morotskaka står på menyn. Dock, måste jag medge, var rödbets- och chokladtårtan snäppet vassare. Flera snäpp till och med. Den var otroligt god! Godare än någon kladdkaka jag smakat. Receptet kvalificerar sig helt klart till mina favoriter.
 
Vegetabilierna vi använde fick vi igår, när vi var på studiebesök till Finne-farm i Solf. Där fick vi också flera olika sorters sallad, som vi studerande fick ta hem. Idag slängde jag därför ihop en mumsig grönsallad till middag...
 
 
Eftersom kameran jag beställt inte kommit ännu så blir det en mobilbild. Samtidigt får ni en skymt av min lägenhet också!
 
Grönsallad med frön, russin och soltorkad tomat
 
Sallad, t ex ekbladssallad, romansallad, isbergssallad, lollo rosso
Alfa alfa groddar
Skivad rödlök
Russin
Soltorkad tomat i strimlor
Rostade pumpa- och solrosfrön
Färska örter (om man råkar ha)
Peppar
 
Jag brukar ju alltid vilja ha något fruktigt i salladen, men den här var jättegod ändå...
Recept | Grönsallad, Sallad | |
#1 - - anonym:

Kan du inte berätta lite om din anorexia, hur du kom igenom den och vad som gör dig stark nog att kämpa varje dag?

Svar: Nå, det känns lite väl personligt att skriva om det så här väldigt offentligt. :)
Sophia Lundell

Upp