Mat & prat & näringsbehov

Gah. Jag som alltid har varit en exemplarisk studerande, misslyckas till och med, med mina halvhjärtade försök att läsa på morgondagens tent i "Våra näringsbehov". För all del, innehållet i kursen är delvis bekant från tidigare, men sen finns det ju en massa vitaminer och mineraler som jag kanske också borde minnas... Och matsmältningen...
 
Jag tycker att min lättja den senaste tiden snart börjar bli oroande. För att exemplifiera: Istället för att plugga tänker jag nu berätta om min helg.
 
Min käre storebroder kom på besök från lördag till söndag. Jag hade frågat vad han ville göra, och svaret var "tala och äta" - inte mig emot.
 
På lördag gjorde jag till exempel en efterrätt, trifle. Ja varvade mjuk mandelkaka och chokladkex med hemlagad vaniljkräm, vispad grädde, rostade mandelflagor, hackad choklad och körsbärssylt i mina härligt blå, snart antika, skålar.  Ett bra och välsmakande sätt att använda upp kakrester på...
 
 
Kvällste är ju obligatoriskt i min värld, och jag tycker (som ni kanske har märkt) att det är så mysigt att bjuda på te och smörgås i mitt lilla kök!
 
 
Sen introducerade jag den fantastiska citrusfrukten Pomelo för min bror. Den är så stor, och rolig att äta.
 
 
På söndag tänkte jag göra en vegetarisk, nyttig buffé. Lite väl ambitöst och entusiastiskt kanske, men det blev mycket gott och vackert!
 
Jag lagade en kryddig auberginetagine med tomat, kikärter, champinjoner och aprikoser som huvudrätt, och därutöver bjöd jag på bröd, mungbönsgroddar med persilja, morots- och citrussallad, gratinerade tomat och så tzatziki förstås.
 
 
 
Ja, det var mycket mat det här. Min bror ville inte heller vara med på någon bild här på min blogg, så det är bara hans hand som får vara med på ett hörn. Höhö.
 
Sen fick han agera fotograf och ta nya facebook-bilder åt mig, för jag tyckte att det var dags att byta ut julbilderna. Tids nog skall jag också göra en ny header till den här bloggen.
 
 
Nåja. Kanske jag ska läsa en snutt till av de här näringsbehoven. Sen om en timme ska jag åka iväg på "Lär dig göra tapas-kväll". Jag ska se till mina näringsbehov i praktiken istället...
Desserter, Grönsaksrätter | Skolarbete, Trifle, Vegetarisk buffé | |
#1 - - Nicolina:

alltså, din mat. De ser så arma gott ut! :D Ja blir så hungri varje gång du laddar upp nån mat bild!

Svar: Hihi, tack! :)
Sophia Lundell

#2 - - Karolina:

Åh hjälp va gott!!

Svar: Åh, det hade nog varit i din smak! Vi får ta någon riktig mathelg när du återkommer! :D
Sophia Lundell

#3 - - Karolina:

Åh hjälp va gott!!

Upp