Morotssoppa med solblänk

Ämnesdidaktik. Det låter inte precis roligt.
 
Men ack, så fel man kan ha! När jag får fundera på didaktik och sådana saker, då känner jag att jag är på rätt ställe.
 
Igår gjorde jag en morotssoppa med solblänk. Ja, de där solblänken kanske inte gick att äta direkt, men de kom ju med på bild i alla fall! Jag fick till och med dra ner persiennerna halvvägs, för att inte ha solen i ögonen. Det är så härligt med vår i luften: Jag behöver bara gå utanför dörren och andas, så blir sådär lyckligt glad helt utan direkt anledning.
 
 
Mammas morotssoppa på mitt vis
 
1 portion
 
3 dl vatten
2 medelstora morötter
1 liten potatis
1 liten bit rotselleri
1 liten gul lök
1-2 vitlöksklyftor
2 tsk vispgrädde
salt, svartpeppar
 
Koka rotsakerna (skala dem först förstås) och löken mjuka i vattnet, och mixa allt. Rör ner grädden och smaka av med salt och peppar. Jag tycker att det är gott att smula över lite fryst persilja, och toppa med några russin och lite naturell yoghurt. De där russinen är kanske lite udda, men jag gillar ju russin i och på allt (kanske inte i kryddkakor, men annars).
 
Förutom morotssoppa åt jag också två goda, varma smörgåsar igår, samtidigt som jag läste veckans Året Runt... Vilken vardagslyx!
 
 
.
Soppor | Morotssoppa, Solblänk, Varma smörgåsar, Vår, Vårluft, Ämnesdidaktik | |
Upp