Höstlov

I onsdags tog jag ett eget höstlov, och åkte hem till "min" ö. Ibland är det skönt att få koppla bort omvärlden lite! Nu sitter jag på färjan på väg tillbaka, med en lång nattlig biltur framför mig: Mysigt, mysigt! Jag tänker så bra i mörkret, med lite musik till.
 
Äpplen i mängder och massor, äppelkaka, skog, choklad med kaffe, och läsning, är några nyckelord för detta höstlov. Här är några bilder!
 
Jag bakade ett nyttigare variant av äppelkaka, med rivna äpplen och mycket krossad mandel i.
 
Jag invigde min nyinförskaffade lergryta, och bakade lite surdegsbröd med spelt och pumpafrön. Jag föredrar nog att baka bröd i lergryta framför att använda jäskorgar - det blev mjukt och saftigt.
 
De här fåren förstod hur de skulle ställa upp sig när de skulle vara med på bild, åtminstone.
 
 Vid träsket hittade jag tranbär.
 
Jag prövade på att lägga in hela äpplen också, i en kryddig sockerlag, men det kan hända att de blev lite äckliga, kanske. Dessutom misslyckades första försöket, så det resulterade i några burkar äppelmos istället...
 
Jag använde tranbären i en sallad med äpplen, babysallad, ruccola, rostade nötter och frön, en honungsvinägrett och smulad fetaost. Den blev både fin och god, så pass att mamma och jag tyckte att den skulle kvala in som sallad till årets julbord. På lördag vandrade därför Henrik och jag iväg till mossen, för att plocka mera!
 
Jag bakade en äppelkaka med ananas, kardemumma och vanilj också. Smeten var himmelskt god, men kakan blev lite sådär. Goda smaker, men konsistensen var inte riktigt som jag önskade.
 
Nu är mina studiebatterier laddade. Jag ser nästan fram emot att ta itu med de sista uppgifterna för några kurser. Snart är de ur världen, och snart åker jag hem igen, för att ha min fältpraktik!
Vardagligt | Höst, Höstlov, Lergryta, Tranbär, Äppelkaka | |
#1 - - johanna:

Haha vad söta får :)

Svar: Jo, riktigt exemplariska! :)
Sophia Lundell

Upp