Jag har funnit min bagare!

Glad vändag!
 
Just nu sitter ja och fördriver tiden, i väntan på att jag ska göra mig klar och vandra iväg till Filadelfia för att dekorera smörgåstårtor till serveringen på kvällens ungdomssamling. Ja, egentligen borde jag ta vara på tiden för att läsa på tisdagens tent, men ibland är det så mycket roligare att bara fördriva den.
 
Igår gjorde jag ett impulsköp. Det gör jag inte särskilt ofta, ja - åtminstone inte när det gäller grejer. Mat är ju en annan sak...
 
Nå, den grej som jag köpte är matrelaterad, åtminstone, nämligen en bok. Inte en bok om vad som helst heller, utan en bok om surdegsbröd - det finns inget som väcker ett så starkt ha-begär i mig, som böcker om surdegsbröd: Jag vill ha all kunskap, och jag vill tillägna mig färdigheterna! I detta fall är recepten mindre viktiga.
 
Jag blev inte besviken. Detta impulsköp var värt sitt pris. Bokens namn är "Den franske bagaren" och är skriven av Sébastien Boudet. Jag måste bara säga - vilken skön inställning han har till surdegar och bröd!
 
Jag blir nästan aldrig nöjd med de bröd jag bakar - mycket därför att jag har vissa föreställningar om hur jag vill att de skall se ut för att de skall kallas surdegsbröd, eller därför att jag inte har använt vissa redskap eller bakningsmetoder. Nu är det slut med det!
 
Dessutom tänker jag slopa jästen. Jag gillar att låta degar jäsa länge - med så liten tillsats av jäst som möjligt - och det är just det som denne herreman sysslar med. Han använder inte ens någon jäst alls - och inte behöver man någon levain som fått gotta sig i flera veckor för det heller; det går bra med vanlig surdeg. Skönt!
 
Ja, jag känner att denna bok inspirerar mig till kreativitet och skapande i brödbaket: Mera glädje och mindre krav helt enkelt.
 
Denna vår är jag ledig ganska mycket, så jag tänker bestämt fylla mina dagar med matematik, långa promenader och surdegsbak. Vad är nu bättre än det?
Bröd | Den franske bagaren, Impulsköp, Surdeg, Sébastien Boudet | |
Upp