Vem behöver jäst...

När man har en bubblig vetesurdeg och mycket tid?
 
Idag, eller ja, i själva verket redan igår, gjorde jag slag i saken och inledde min jästfria area, inspirerad av min nya bok: Jag har bakat fastlagsbullar med surdeg.
 
De hade en lätt syrlig smak, men jag tyckte att den gjorde att de smakade fylligare. Dock hade det gärna fått vara mera smör och socker i dem... Aningen torra blev de - jag hade smusslat i lite speltmjöl, och - givetvis - hade jag bakat dem med jäst skulle de nog ha blivit ännu luftigare, men just nu är luftighet inte mitt primära mål.
 
Åh, jag blir så glad av surdeg! Jag känner mig så frigjord i min brödbakning, äntligen! (Hehe.)
 
Vi hade styrelsemöte med studentmissionen hos mig idag, så jag passade på att bjuda på mina fastlagsbullar! (Snart verkar det väl som att jag bedriver en reklamkampanj, med mat i fokus, för att värva folk till styrelsen här på bloggen...)
 
Bröd | Fastlagsbullar, Fastlagsbullar med surdeg, Semlor, Surdeg | |
Upp